İŞTE ANADOLU VE DOĞAN HABER
AJANSLARININ HABERİ
Çaykara’da ikindi vakti ezanları, diğer
bölgelere göre yaklaşık 1.5 saat geç okunuyor. Çaykara ilçe merkezi ve
köylerinde uzun süredir devam eden ikindi ezanının diğer ilçelerden farklı bir
zamanda okunması ve namazların da buna göre kılınmasının bölgeye gelen
yabancıları şaşırtıyor.
Anadolu Ajansına ve DHA!ya konuşan Çaykara Merkez Camii imamı Seyfettin Erkan,
ikindi namazının, Türkiye’de “asr-ı evvel” vaktinde kılındığı halde Çaykara’da “asr-ı
sani” vaktinde kılındığını ifade etti.
Bunun fıkhi bir temeli olduğunu belirten Erkan, şöyle devam etti:
“İmameyn Ebu Yusuf ve Muhammed’e göre, bir cismin öğleden önceki gölgesinin boyu
cismin boyu kadar arttığında öğle vakti bitmiş, ikindi vakti girmiş oluyor.
Mesela, 100 santim olan bir cismin öğleden önceki gölgesi 10 santim ise
gölgesinin boyu 110 santime ulaşınca öğle vakti bitmiş, ikindi vakti girmiş
oluyor. Buna da asr-ı evvel deniyor. İmam-ı Azam Ebu Hanife’ye göre ise iki
katına ulaştığı zaman ikindi vakti girmiş oluyor. Buna da asr-ı sani deniyor.”
Çaykara’ya atanana kadar ilçede ikindinin “asr-ı sani” vaktinde kılındığını
bilmediğini belirten Erkan, “Uzaktan buraya gelenler bu durumu yadırgıyor. Uzun
zamandır Çaykara’da ikindi namazı, akşam vaktine yaklaşık 2 saat kala kılınıyor.
Bu durum yazın yöre insanlarının işine yarıyor. Öğle ile ikindi arasındaki zaman
farkı 6 saat olabiliyor. Bağda, bahçede çalışan çalışkan Karadeniz insanının
işine yarıyor” diye konuştu.
Cami cemaatinden Aydın Yıldırım da diğer yerlerden neden farklı zamanlarda
kılındığını bilmediğini ifade ederek, “Burada ikindi, eskiden beri akşamdan 2
saat önce kılınıyor” dedi.
İbrahim Altunbaşoğlu da İstanbul Habibler’deki Selam Camii’nde de aynı şekilde
bir uygulama olduğunu savundu.
DİYANET İŞLERİ BAŞKAN YARDIMCISI
Diyanet İşleri Başkan Yardımcısı İzzet Er ise daha önce Çaykara Müftülüğü’nün
kendilerine konuyu bildirdiğini söyledi. Müftülükten Diyanet İşleri
Başkanlığı’nın namaz takvimine uyulmasını istediklerini belirten Er, “Türkiye’de
uygulanan Diyanet’in yayınladığı takvimlerdir. Çaykara halkının da buna uyması
gerekir. Farklı bir uygulama mümkün değildir” diye konuştu.
Namaz takviminin Din İşleri Yüksek Kurulu kararlarına göre hazırlandığını
anlatan Er, namaz saatlerinin bilimsel esaslara göre hazırlandığını kaydetti.
Er, şöyle konuştu:
“Türkiye’nin her yerinde bu takvim uygulanıyor. Çaykara’nın bu konuda
diretmesinin bir anlamı yok. Çaykara’yı farklı bir şekilde düşünmemiz mümkün
değil. Böyle bir farklılık vatandaşlar arasında ikiliğe vesile olur. Bunun hemen
giderilmesi gerekir. Trabzon’da namaz kılan kişi Çaykara’ya geldiğinde ikinci
defa mı namaz kılacak? Türkiye’nin her yerinde uygulama aynı, Çaykara’da farklı
olması hoş görünmez.”